Wat is het verschil

Weet u eigenlijk precies het verschil tussen grafisch ontwerpen en illustreren? Als u nee schudt, bent u niet de enige. Zelfs als professional moet ik even denken over goede definities. Hier een korte beschrijving.

Wat is grafisch ontwerpen?

Een grafisch ontwerper brengt tekst en beeld samen, met behulp van een computer, in een communicatie-uiting waarmee je een bepaalde doelgroep wilt bereiken om een idee of ervaring over te brengen. Op papier of op scherm.

Een grafisch ontwerper combineert creatieve en technische vaardigheden. Zijn of haar gereedschappen zijn beeld (foto’s, illustraties, kleuren, vormen), tekst, typografie (lettersoort en -grootte, kolombreedte, regelafstand, spatiëring, enz.) en grafische computerprogramma’s.

Grafisch ontwerp heeft eindeloos veel toepassingen. In zakelijke communicatie (logo’s, huisstijlitems, relatiegeschenken), redactioneel (kranten, tijdschriften), cultureel en educatief (boeken, boekomslagen, posters), commercieel (advertenties, banners, folders), op websites, op bewegwijzering, op verpakkingen. Met andere woorden: waar je ook kijkt, grafisch ontwerp is echt óveral. Of zoals iemand het nog puntiger samenvatte: zonder grafisch ontwerp geen moderne tijd!

Wat is illustreren?

Een illustrator maakt een afbeelding bij een tekst (een verhaal, beschrijving of bewering) om de lezer over te halen de tekst ook echt te lezen. Beelden vormen dan ook het middel bij uitstek om een tekst te versterken, verhelderen, verluchtigen, samen te vatten, aantrekkelijker en toegankelijker te maken – tot leven te wekken. Om een gevoel over te dragen, een sfeer te creëren. Ook biedt een illustratie uitkomst bij abstracte of complexe onderwerpen die zich niet gemakkelijk laten fotograferen. Eigenlijk is de meerwaarde van een goede illustratie in geen tekst te vatten.

Elke illustrator heeft haar of zijn eigen, unieke stijl. Via hun illustraties geven zij een persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid.

Een illustratie kan een op zichzelf staand werk zijn, maar vaker is ze onderdeel van een grafisch ontwerp, waarin de tekstinhoud en de afbeelding bij elkaar horen. In die context moet de illustratie dus ook technisch kunnen worden verwerkt voor reproductie, full colour-drukwerk en/of digitalisering.

Wat klanten zeggen

“Leen heeft een origineel, pakkend ontwerp geleverd voor het Nederlands Studenten Kamerorkest. Ze is betrokken, denkt met ons mee en zorgt voor één lijn in de ontwerpen. Een fijne partner om mee samen te werken.”

Daniel van den Hanenberg
Perschef NESKO 2013

“Leen heeft keer op keer aangetoond een ware professional te zijn op haar vakgebied. Zij heeft bovendien een goede antenne voor de belangen van de klant.”

Marco Leeuwerink
Communicatie-adviseur Politie Hollands-Midden

“Leen heeft een persoonlijke aanpak waarbij ze oog heeft voor detail en je wensen weet te vertalen naar een verrassend resultaat.”

Tanja Verdenius
Online communicatie-adviseur en -vormgever

“Leen was nauw betrokken bij het proces rondom het boek ‘100 jaar Bomenbuurt’. Zij deed niet alleen de vormgeving, maar maakte ook foto’s en illustraties. Bovendien dacht ze mee over de invulling van het boek. Natuurlijk kent ze de buurt goed, omdat ze er woont, maar het tekent haar werkwijze.

Leen zal altijd breder kijken dan haar eigen expertise en haar ideeën delen. Ze heeft verstand van alle mogelijkheden die er zijn en je kunt er van op aan dat je eindigt met een prachtige uitgave. Ik ben ervan overtuigd dat zonder Leen het boek ‘100 jaar Bomenbuurt’ niet zo’n succes was geworden.”

Cindy Koelman van Doornik
Marketingcommunicatie adviseur

“Leen had onmiddellijk door welke professionele knipoog mijn e-book ‘Toveren met Tekst’ nodig had. Leen werkt pro-actief, heeft gevoel voor toonzetting, en leerde mij hoe beeldmateriaal kan bijdragen aan de waarde van een tekst.”

Mauk van der Woude
Tekstmaniak