Wat is het verschil

Weet u eigenlijk precies het verschil tussen grafisch ontwerpen en illustreren? Als u nee schudt, bent u niet de enige. Zelfs als professional moet ik even denken over goede definities. Hier een korte beschrijving.

Wat is grafisch ontwerpen?

Een grafisch ontwerper brengt tekst en beeld samen, met behulp van een computer, in een communicatie-uiting waarmee je een bepaalde doelgroep wilt bereiken om een idee of ervaring over te brengen. Op papier of op scherm.

Een grafisch ontwerper combineert creatieve en technische vaardigheden. Zijn of haar gereedschappen zijn beeld (foto’s, illustraties, kleuren, vormen), tekst, typografie (lettersoort en -grootte, kolombreedte, regelafstand, spatiëring, enz.) en grafische computerprogramma’s.

Grafisch ontwerp heeft eindeloos veel toepassingen. In zakelijke communicatie (logo’s, huisstijlitems, relatiegeschenken), redactioneel (kranten, tijdschriften), cultureel en educatief (boeken, boekomslagen, posters), commercieel (advertenties, banners, folders), op websites, op bewegwijzering, op verpakkingen. Met andere woorden: waar je ook kijkt, grafisch ontwerp is echt óveral. Of zoals iemand het nog puntiger samenvatte: zonder grafisch ontwerp geen moderne tijd!

Wat is illustreren?

Een illustrator maakt een afbeelding bij een tekst (een verhaal, beschrijving of bewering) om de lezer over te halen de tekst ook echt te lezen. Beelden vormen dan ook het middel bij uitstek om een tekst te versterken, verhelderen, verluchtigen, samen te vatten, aantrekkelijker en toegankelijker te maken – tot leven te wekken. Om een gevoel over te dragen, een sfeer te creëren. Ook biedt een illustratie uitkomst bij abstracte of complexe onderwerpen die zich niet gemakkelijk laten fotograferen. Eigenlijk is de meerwaarde van een goede illustratie in geen tekst te vatten.

Elke illustrator heeft haar of zijn eigen, unieke stijl. Via hun illustraties geven zij een persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid.

Een illustratie kan een op zichzelf staand werk zijn, maar vaker is ze onderdeel van een grafisch ontwerp, waarin de tekstinhoud en de afbeelding bij elkaar horen. In die context moet de illustratie dus ook technisch kunnen worden verwerkt voor reproductie, full colour-drukwerk en/of digitalisering.

Wat klanten zeggen

“Met Leen samen heb ik een prachtig boekje gemaakt met 15 korte hoofdstukken. Zij heeft bij elk hiervan een bijzondere illustratie gemaakt; allemaal kleine kunstwerkjes.
Ik ben hier erg blij mee, ook over de samenwerking. Leen was erg betrokken, zelfkritisch en nauwgezet. Fijn om mee samen te werken.”

Frans Spijkers

“Leen had onmiddellijk door welke professionele knipoog mijn e-book ‘Toveren met Tekst’ nodig had. Leen werkt pro-actief, heeft gevoel voor toonzetting, en leerde mij hoe beeldmateriaal kan bijdragen aan de waarde van een tekst.”

Mauk van der Woude
Tekstmaniak

“Leen heeft voor het Vrijwilligerspunt een logo ontworpen voor de Zilveren Krachtbeurs.

Zij wist op basis van onze beschrijving van de beurs, een passende vertaling te maken naar een logo die aansloot bij de beurs.

We zijn dan ook tevreden over hoe de samenwerking is gegaan en over de kwaliteit die, soms onder tijdsdruk, is geleverd.”

Liselot Huisman en Linda Brullemans
Vrijwilligerspunt Leidschendam-Voorburg

“Leen heeft een origineel, pakkend ontwerp geleverd voor het Nederlands Studenten Kamerorkest. Ze is betrokken, denkt met ons mee en zorgt voor één lijn in de ontwerpen. Een fijne partner om mee samen te werken.”

Daniel van den Hanenberg
Perschef NESKO 2013

“Leen heeft precies de goede balans weten te vinden tussen een creatieve en professionele uitstraling en dit goed doorvertaald naar de verschillende uitingen. Ik ben er erg blij mee.”

Corinne in ’t Veld
Communicatie-professional en eigenaar van De Creatietuin