Illustreren à la Leen

Beelden moeten een doel en functie hebben en een tekst aanvullen, ondersteunen of versterken. Ik houd niet van plaatjes puur om een droge tekst wat op te leuken. Ik maak beelden met een eigen, realistische kijk, maar met ruimte voor de interpretatie en emotie van de kijker; niet alles is ingevuld.

Ik teken hoe ik de wereld zie. Door mijn bril. Met een sterke focus op de stad en de natuur. Luchtig, sfeervol en beschouwend. In een losse, vrolijke stijl, waar je, denk ik, het plezier van het maken in terug ziet.

Ambachtelijk

Ik maak illustraties zowel rechtstreeks op de computer (digitaal) als met de hand (analoog). Schetsen en schilderen doe ik op papier. Want hoewel ik graag op een computer werk, vind ik het tegelijkertijd belangrijk om dat ambachtelijke handwerk in de vingers te houden. Dat is nodig voor het effect dat ik wil bereiken. Heb ik zo’n handgemaakte illustratie eenmaal klaar, dan scan ik die in om ’m verder digitaal te verwerken en in het gewenste formaat, geschikt voor elk soort drukwerk, te kunnen aanleveren.

Drie illustratie-stijlen

Toen ik begon met À la Leen, gebruikte ik allerlei technieken en stijlen. Maar gaandeweg ben ik me gaan specialiseren in drie stijltechnieken waarbij ik me helemaal thuis voel: waterverf, lino en vector.

Waterverf

Een techniek die me na aan het hart ligt, is waterverf. Deze is met geen computerprogramma na te bootsen. Het draait hier allemaal om pen, penseel, inkt, verf en water op papier. De grilligheid van water is onvoorspelbaar en geeft een extra dimensie door de onverwachte effecten. Door het toeval toe te laten, de uitkomst niet helemaal in de hand te hebben, de ‘foutjes’ te accepteren, ontstaat er water colour magic.

Eindproduct: waterverf-illustraties lenen zich bijvoorbeeld goed voor een uitnodiging, natuur- of stadsgidsen, als illustratie bij een verhaal in een magazine, of als schilderij aan de muur.

Klik hier voor voorbeelden

Linosnede

Linosneden maak je door met een guts (een gekromd mesje) delen weg te snijden uit linoleum. De uitsnede wordt vervolgens met een roller ingeïnkt en op papier afgedrukt. Meestal in niet meer dan drie kleuren. Elke kleur is een aparte drukgang. Elke afdruk uniek.

Ik houd van het ambachtelijke snijden en afdrukken. Lino levert een krachtig, helder en ook een beetje speels beeld, met een tikkeltje nostalgie.

Eindproduct: deze techniek leent zich goed voor het maken van bijvoorbeeld logo’s, stempels en iconen. Toepassing kan zijn in kinder-, jeugd- of educatieve boeken, op kaarten of textiel, en een unieke prent in kleine oplage behoort ook tot de mogelijkheden.

Klik hier voor voorbeelden

Vector

Op de computer gemaakte vector-illustraties pas ik graag toe om in één afbeelding een identiteit of begrip te vangen. Een beeld dat direct alles zegt en dat iedereen begrijpt. De uitstraling is zakelijk, rechtlijnig, een tikje afstandelijk.

Vector-illustraties maak ik met Adobe Illustrator (de bekende .AI- of .EPS-bestanden). Je kunt vectors zo groot of klein maken als je wilt. Zelfs als je de tekening enorm opblaast, zie je de pixels niet; het beeld blijft in elk formaat gedetailleerd en haarscherp.

Eindproduct: vectors lenen zich prima voor het maken van logo’s en iconen en voor bijvoorbeeld postzegels, posters, billboards of gigantische doeken. Ook fijn voor online-gebruik.

Klik hier voor voorbeelden

Wat klanten zeggen

“Leen was nauw betrokken bij het proces rondom het boek ‘100 jaar Bomenbuurt’. Zij deed niet alleen de vormgeving, maar maakte ook foto’s en illustraties. Bovendien dacht ze mee over de invulling van het boek. Natuurlijk kent ze de buurt goed, omdat ze er woont, maar het tekent haar werkwijze.

Leen zal altijd breder kijken dan haar eigen expertise en haar ideeën delen. Ze heeft verstand van alle mogelijkheden die er zijn en je kunt er van op aan dat je eindigt met een prachtige uitgave. Ik ben ervan overtuigd dat zonder Leen het boek ‘100 jaar Bomenbuurt’ niet zo’n succes was geworden.”

Cindy Koelman van Doornik
Marketingcommunicatie adviseur

“Leen heeft voor het Vrijwilligerspunt een logo ontworpen voor de Zilveren Krachtbeurs.

Zij wist op basis van onze beschrijving van de beurs, een passende vertaling te maken naar een logo die aansloot bij de beurs.

We zijn dan ook tevreden over hoe de samenwerking is gegaan en over de kwaliteit die, soms onder tijdsdruk, is geleverd.”

Liselot Huisman en Linda Brullemans
Vrijwilligerspunt Leidschendam-Voorburg

“Leen heeft precies de goede balans weten te vinden tussen een creatieve en professionele uitstraling en dit goed doorvertaald naar de verschillende uitingen. Ik ben er erg blij mee.”

Corinne in ’t Veld
Communicatie-professional en eigenaar van De Creatietuin

“Onze ervaring met Leen is heel positief. Ze is betrouwbaar, denkt vaak mee en werkt snel. Als er een deadline is, komt zij deze altijd na. Daarbij denkt ze ook mee als wij iets over het hoofd hebben gezien of iets beter vormgegeven kan worden. We hopen nog vaak met Leen samen te werken.”

Rebecca Boelhouwer
Projectmedewerker Kleinschalig Opdrachtgeverschap, Gemeente Den Haag

“Leen heeft een origineel, pakkend ontwerp geleverd voor het Nederlands Studenten Kamerorkest. Ze is betrokken, denkt met ons mee en zorgt voor één lijn in de ontwerpen. Een fijne partner om mee samen te werken.”

Daniel van den Hanenberg
Perschef NESKO 2013